De Wagen: Ferrari 328 Gts

Deze Ferrari is ontworpen in 1985 als opvolger van de 308. Via de televisieserie Magnum (private investigator) uit de jaren 80, werd hij wereldberoemd. In de 5 jaar dat hij geproduceerd werd zijn er ca 6000 ex van gemaakt. Het koetswerk is ontworpen door Pininfarina. Hij heeft 270 pk, op een gewicht van 1273 kg, waarmee zijn top 263km p/u is, en in een kleine 6 seconden de 100km p/u wordt gehaald. Ons exemplaar is een échte italiaanse wagen want hij is in 1993 vanuit daar naar hier geïmporteerd :-).
De overige technische gegevens zijn:
Afmetingen - gewicht | ||
---|---|---|
Wielbasis | 2350 mm | ![]() |
Spoorbreedte voor en achter | 1485/1465 mm | |
Lengte x breedte | 4250x1730 mm | |
Hoogte | 1130 mm | |
Inhoud benzinetank | 74 L | |
Ledig gewicht | 1275 kg | |
Motor - transmissie | ||
Motor | V8 centraal, dwarsgeplaatst | |
Type | F105 CB 000 | ![]() |
Boring x slag | 83x73,6 mm | |
Cilinderinhoud | 3186 cc | |
Inhoud per cilinder | 398,2 cc | |
Klepdistributie | 2x2 bovenl. nokkenas (getande riemen) 2x8v | |
Compressieverhouding | 9,8:1 | |
Maximaal vermogen | 270 pk bij 7000 rpm | |
Specifiek vermogen | 84,8pk/L | |
Maximaal koppel | 304 Nm bij 5500 rpm | |
Brandstofvoorziening | Bosch-injectie K/KE-Jetronic | |
Versnellingsbak | 5 versnellingen + achteruit | |
Onderstel | ![]() |
|
Type | F106 MS / AS | |
Bouw | Buizenframe | |
Wielophanging | Onafhankelijke wielophanging, dubbele triangeldraagarmen, spiraalveren, twee stabilisatorstangen, telescopische schokdempers | |
Besturing | Tandheugel | |
Draaicirkel | 12m | |
Remmen | 4 geventileerde schijfremmen | |
Remschijfdiameter (voor en achter) | 282x280mm | |
Banden (voor/achter) | 205/55 VR16 - 225/50 VR16 | |
Performance | ![]() |
|
Topsnelheid | 263 km/h | |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,4 s | |
Acceleratie 0-1000 m | 27,7 s | |
Verhouding gewicht/vermogen | ca. 4,7 kg/pk |